Bonnet Bikes & Beans

Fair-trade Coffee Beans

 
Het idee, een eigen koffie label, hoe tof is dat!
Buiten dat het geweldige fair trade koffie bonen zijn zit er veel meer achter.
Wij willen jong talent helpen met de middelen die we hebben, Fietsen, kennis en van af nu ook koffie bonen.
De winst die wij maken met de koffie bonen investeren wij in dit jonge talent.
Waar kan dat beter dan in afrika waar veel talent is, maar ze hebben vaak de mogelijkheden niet om dit uit te oefenen.
Zo zijn wij met een goeie zoektocht terecht gekomen bij de wielerbond van Sierra leone.

 

Sierra leone

 
Fietsers in Sierra Leone rijden om vrijwel dezelfde redenen als fietsers elders; voor de gezondheidsvoordelen, om te socializen en om overal te komen. Het verschil zit hem echter in hoe vitaal de fiets kan zijn.
In Nederland is fietsen een keuze, maar voor de meeste mensen in Sierra Leone - voor wie autobezit een afgelegen, bijna onmogelijk idee is - zorgt de fiets voor essentieel vervoer; naar het werk, naar school of naar de volgende stad.


De meeste fietsen die je in Sierra Leone zult zien, zijn behoorlijk in elkaar geslagen.
Meestal zijn het oude gedoneerde hybriden die hun weg over de oceaan hebben gevonden op zeecontainers vanuit Europa en de VS.
Goede doelen zoals zijn verantwoordelijk voor het grootste deel van het tweewieltransport dat je in het land ziet, maar hoe zit het met wielrenners?
Er zijn niet veel competitieve fietsers in Sierra Leone - als je vrijgevig zou zijn, zou je het kunnen schatten op ongeveer 200 op een bevolking van 7 miljoen. De meesten van hen zijn lid van een handvol clubs in Freetown, de hoofdstad van het land. De steden Makeni en Bo hebben ook een paar ruiters. Er zijn maar weinig races, en veel ervan worden georganiseerd in wat wij op het noordelijk halfrond het ‘laagseizoen’ zouden noemen, tussen november en januari. Dit komt omdat het weer in juli en augustus het onmogelijk maakt om buiten te rijden - met zware moessonachtige regenbuien die in feite alles in Sierra Leone tot stilstand brengen.
Als ze gebeuren, zijn races chaotische aangelegenheden. De technologie die nodig is om de racers te timen of te volgen die is er niet,
alleen een grote bemanning van marshals die rond het parcours zijn opgesteld en de startnummers aftellen.
Het leidt tot nogal chaotische finishes, vooral die races die eindigen met een afsluitend circuit.
Er zijn geen eindtijden zoals we gewend zijn, alleen een ranglijst van plaatsingen.
De fietsen die beschikbaar zijn om te racen, zijn over het algemeen in slechte staat.


De liefdadigheidsinstellingen die fietsen sturen, geven de voorkeur aan de utilitaire hybride of hardtail MTB-fietsen boven racefietsen. Begrijpelijk in een land waar niet alle wegdekken zelfs geasfalteerd zijn, laat staan ​​vlak. De rijders die willen racen, moeten op zoek gaan naar frames en componenten, als en wanneer ze kunnen - vaak maanden wachten voordat het juiste item in de plaatselijke fietsenwinkel verschijnt.
Veel van de racefietsen in Sierra Leone hebben een zeer lange levensduur gehad, omdat ze op verschillende momenten in het bezit zijn geweest van meerdere rijders. Als je lang genoeg in de racescene bent geweest,
kun je de meeste fietsen identificeren en de details van de geschiedenis van hun eigenaar achterhalen.


In Sierra Leone zijn er grotere zorgen dan een paar uur trainen op de fiets.
Het prachtige en fundamenteel vreedzame West-Afrikaanse land heeft de afgelopen 25 jaar wrede klappen gekregen,
van een burgeroorlog tot een vernietigende uitbraak van het ebolavirus.
Opleiding moet soms een achterbank innemen - de enige bron van voedsel van veel huishoudens is de landbouw voor eigen gebruik, dus moet er tijd worden besteed aan het binnenhalen van het dagelijkse brood.
Desalniettemin vinden sommige toegewijde jonge mannen en vrouwen nog steeds de tijd om te trainen, in de vroege uren van de ochtend om rondjes door hun stadscentrum te rijden of verder de stad uit over de weinige asfaltwegen die in het land bestaan.

 

Het is inspirerend om te weten dat waar ter wereld wielrenners zich ook bevinden, de passie aanwezig is en het verlangen om offers te brengen voor de sport waar we van houden universeel blijft.